هروئين مخرب ترين ماده مخدر جهان، سال گذشته 4 هزار ايراني را به کام مرگ کشاند// قاچاقچيان، به "هرويين خياباني" مرگ موش هم اضافه مي کنند
يزدفردا- رييس اداره آموزش همگاني مرکز مبارزه با مواد مخدر ناجا، با اعلام اين که هروئين به عنوان مخرب ترين ماده مخدر در جهان شناخته شده است، افزود: در سال 84، حدود 4 هزار نفر ايراني به دليل مسموميت ناشي از مصرف "هروئين خياباني" جان خود را از دست داده اند. اين در حالي است که قاچاقچيان، براي سود بيشتر به "هرويين خياباني"حتي مرگ موش هم اضافه مي کنند.

به گزارش واحد تامين خبر يزدفردا، سرهنگ «علي سماواتي» رئيس اداره آموزش همگاني مرکز مبارزه با مواد مخدر ناجا، در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ما، گفت: مواد مخدر به پنج دسته سستي زا، محرک هاي توان افزا، توهم زا و آرام بخشها، تقسيم مي شوند. 

وي با اشاره به اين که محرک هاي توان افزا نيز به دو دسته طبيعي و مصنوعي تقسيم مي شوند، افزود: محرک هاي توان افزاي طبيعي، شامل کوکا و کراک، مي باشند.

«سماواتي» در خصوص کوکا گفت: کوکا از مشتقات گياه کوکا است که در ارتفاعات و مناطق گرمسير آمريکاي جنوبي کشت مي شود و از 500 کيلو برگ کوکا، يک کيلو کوکائين بدست مي آيد.

وي يادآور شد: در درون کوکا ماده اي وجود دارد که انرزي زا است به نام «اري تاکسيلن» که در بدن توليد انرژي مي کند.

سرهنگ «سماواتي» در خصوص کراک نيز اظهار داشت: همانطور که گفتم، کراک جز محرک هاي توان افزا است و از ترکيب جوش شيرين با کوکائين بدست مي آيد.

وي در خصوص علت نام گذاري اين ماده مخدر به نام «کراک»، به خبرنگار ما گفت: زماني که جوش شيرين با کوکائين ترکيب مي شود، مولکولها شکسته شده و صداي خاصي شبيه کريک از آنها خارج مي شود و به همين دليل به اين نوع ماده مخدر، کراک مي گويند.

به گفته اين کارشناس، کراک هم اکنون در ايران به خصوص در بين جوانان به دليل داشتن اسم لاتين و از آنجا که برخي از جوانان، گرايش به اين اين گونه اسامي خارجي دارند، مصرف بالايي دارد.

«سماواتي» با تاکيد براين که کراکي که در ايران مصرف مي شود خطرناک تر از کراکي است که در اروپا مورد استفاده قرار مي گيرد، افزود: کراک مصرفي در ايران نوع سوم هروئين است و در دسته سستي زاها قرار مي گيرد نه توان افزاها، بنابراين تاثيرات آن بر روي کرتکس مغز و وابستگي به آن نيز بيشتر است.

رئيس اداره آموزش همگاني مرکز مبارزه با مواد مخدر ناجا، با اشاره به اين که بنابر اعلام دبيرکل پليس بين الملل، هروئين به چهار دسته تقسيم مي شود، اظهار داشت: نوع  اول آن مرفين است، نوع دوم موسوم به هروئين خياباني با درصد خلوص 2 تا 3 درصد است.

وي در خصوص "هروئين خياباني" گفت: به دليل اينکه، قاچاقچيان خرده پا براي کسب سود بيشتر، مواد افزودني مانند، کلوگز، بي کربنات، گرد آجر و حتي مرگ موش به آن اضافه مي کنند، اين هروئين به اين نام معروف است.

سرهنگ «سماواتي» با اعلام اينکه اين مواد افزودني در داخل مرفين، به مراتب بيشتر به معتادان صدمه زده و باعث مرگ و مير آنان مي شود، افزود: در سال 84، حدود 4 هزار نفر در ايران به دليل مسموميت ناشي از مصرف هروئين خياباني از بين رفته اند. 

وي هروئين نوع سوم را با درصد خلوص 60 تا 70 درصد معروف به هروئين آزمايشگاهي يا لابراتواري، نام برد و گفت: کراک رايج در ايران، همان هروئين نوع سوم است.

به گفته اين کارشناس انتظامي، ميزان وابستگي و تخريبي که اين نوع کراک بر روي سلسله اعصاب مرکزي و کرتکس مغز مي گذارد به مراتب بيشتر از خود کوکائين است.

وي در خصوص علت اين تاثير گفت: غده هيپوفيز در مغز انسان، داراي لايه اي است به نام کرتکس که انواع انکفالينها را ترشح مي کند از جمله اين انکفالينها  مي توان به اندرفين اشاره کرد. اندررفين همان مرفين طبيعي بدن انسان است که خدا براي انسان به وديعه گذاشته تا دچار فراموشي شده و در مقابل تألمات جسمي و روحي مقاومت کند.

«سماواتي» ادامه داد: کسي که هروئين و يا کراک مصرف مي کند، اين سيستم طبيعي بدن را مختل کرده و در نتيجه، درصد ترشح اندرفين در بدن او از صد به صفر مي رسد.

وي هروئين را به عنوان مخرب ترين ماده مخدر در جهان ياد آور شد و گفت: از آنجا که هروئين  کرتکس مغز را کاملا از بين مي برد، ترشح طبيعي اندرفين در بدن به 10 مي رسد که پاسخگوي نياز فرد نيست، بنابراين فرد متعاد پس از ترک دوباره به طرف اعتياد برمي گردد. 

اين کارشناس، هروئين نوع چهارم را هروئين تزريقي با در صد خلوص 90 تا 100 درصد، نام برد و گفت: به دليل خلوص بالا، اين نوع هروئين به «اشک خدا»  نيز معروف است.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگار نگار ما در خصوص مصارف استفاده از کراک گفت: کراک به صورت پودر کلوخ است و دود حاصل از آن از طريق تدخين وارد ريه مي شود، بنابراين، پس از مصرف مداوم آن، مکانيسم پاکسازي ريه از بين رفته و فرد دچار مشکلات ريوي مي شود.   

وي بيماري شايع براي مصرف کنندگان اين ماده مخدر را ذات الريه نام برد و گفت: اين ماده مخدر همچنين از آنجا که اعتياد آور است باعث وابستگي شديد و بي اشتهايي به دليل کاهش اسيد معده و لاغري مفرط مي شود. 

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا